Mikä Suomen seksologinen seura on?

Seksologia on monitieteellistä ja moniammatillista toimintaa. Näkökulmana voi olla lääketiede, psykologia, sosiologia, kasvatustiede, filosofia tai terveystiede. Suomen seksologisen seuran moniammatilliset jaokset ja opintopiirit työskentelevät tavoitteenaan edistää seksologisen tiedon leviämistä ja seuran jäsenten verkostoitumista. Seura järjestää tässä tarkoituksessa vuosittain kaksi valtakunnallista seminaaria ja välittää tietoa alan kansainvälisistä konferensseista. Kansainvälisyys on tärkeä osa seuran toimintaa.

Seura vahvistaa seksologian asiantuntijuutta välittämällä tietoa alan koulutuksista ja myöntämällä auktorisointeja eli ammatillisia pätevyystodistuksia seksuaalineuvojille. Muut alan ammattilaiset, kuten seksuaaliterapeutit, -kasvattajat, tutkijat tai kliiniset seksologit voivat hakea seuran kautta Pohjoismaista auktorisointia, jonka myöntää Nordic Association of Clinical Sexology (NACS). Seura on laatinut eettisen ohjeiston, joka käsittelee seksologian alan työtä, ja sen etiikan jaos antaa myös lausuntoja.

Seura perustettiin syksyllä 1997. Sen toiminta-alueena on koko maa ja kotipaikkana Helsinki. Jäsenyyttä voivat hakea kaikki, jotka käyttävät työssään seksologian alan tietoja ja taitoja tai opiskelevat alalle.

Syyskuussa 2007 oli seuran 10-vuotisjuhlat. Ne vietettiin Helsingissä postitalolla. Kuvassa kukitetaan tuolloin tuoreen NACS diplomin saaneita seuran jäseniä. Kuvassa yllä muun muassa vasemmalla tulevat seuran puheenjohtajat Maaret Kallio ja Leena Väisalä.

Vuonna 2000 ilmestyi Seksuaaliterveys Suomessa teos (Tammi) sekä suomeksi että englanniksi. Se julkistettiin ensimmäisen Suomessa, Helsingissä järjestyn NACS konferenssin yhteydessä samana vuonna.
Kirja käytiin luovuttamassa konferenssin aikana Tasavallan Presidentti Tarja Haloselle. Sitä oli luovuttamassa kirjan toimittaneet: Osmo Kontula ja Ilsa Lottes, sekä heidän lisäksi kirjaan kirjoittaneet Dan Apter, Sirpa Valkama ja Olli Stålström.

Tämä oli ensimmäinen seksuaaliterveyden oppikirja koko maailmassa. Se löytyy edelleen verkossa englanniksi.