Seksuaalineuvojien auktorisointi

Seksuaalineuvojat voivat hakea auktorisointia Suomen seksologiselta seuralta alla esitetyllä hakumenettelyllä. Auktorisointi myönnetään, mikäli kaikki hakuedellytykset täyttyvät ja auktorisointitdistus lähetetään, kun auktorisointimaksu on maksettu. Auktorisoinnin saanut henkilö voi käyttää nimikettä auktorisoitu seksuaalineuvoja (SSS).

Seksuaalineuvojien auktorisoinnit käsittelee auktorisointiryhmä, jonka puheenjohtaja on Hilkka Putkisaari. Auktorisointiryhmän muut jäsenet ovat Tuulia Kovanen ja Irma Tuisku. Ryhmä kokoontuu käsittelemään hakemuksia kaksi kertaa vuodessa aina hakuajan päätyttyä. Auktorisointia koskevia kysymyksiä voi lähettää osoitteeseen neuvoja.auktorisointi@fias.fi. Sähköpostia ei seurata päivittäin, sillä ryhmä kokoontuu kaksi kertaa vuodessa. Kiireellisissä kysymyksissä voit olla tarvittaessa yhteydessä office@fias.fi

Kouluttajasi on velvollinen kertomaan täyttääkö koulutus auktorisointivaatimukset ennen koulutuksen aloittamista.

Auktorisointivaatimukset

Huomioithan, että auktorisointikriteereitä päivitetään ja ylläoleviin tulee muutoksia. Muutoksista ilmoitetaan niiden ollessa ajankohtaisia. Muun muassa NACS auktorisoinnin myöntämiin titteleihin on tulevaisuudessa tulossa pohjoismainen yhtenäinen linja. Samoja nimikkeitä tullaan käyttämään kaikissa pohjoismaissa. Kaikkia auktorisointikriteereitä päivitetään Pohjoismaisella NACS tasolla yhteensopivaksi.

• Ammatillinen peruskoulutus: Hakijalla tulee olla sosiaali- tai terveysalan tai jonkin muun soveltuvan alan tutkinto. Tutkinnon tulee olla tasoltaan vähintään korkeakoulututkinto tai vanhamuotoinen opistoasteen tutkinto esim. sairaanhoitaja, kätilö, fysioterapeutti, sosiaaliohjaaja tai sosiaalikasvattaja.
  • Ammatillinen täydennyskoulutus: Hakijalla tulee olla seksuaalineuvonnan, seksuaaliterveyden tai seksologian opintoja vähintään 30 opintopisteen edestä ja vähintään vuoden kestävänä koulutusprosessina.
  • Työnohjaus: Hakija on saanut vähintään 16 tuntia työnohjausta seksuaalineuvonnassa. Työnohjaus voi olla yksilö- tai ryhmämuotoista. Työnohjaajan tulee olla työnohjauksen ammattilainen, ja hänellä tulee olla vähintään seksuaalineuvojan auktorisointi. Työnohjaajan antamassa työnohjaustodistuksessa täytyy olla maininta työnohjaajan auktorisoinnista ja koulutuksesta.
  • Seksuaalineuvonnan harjoittelu, harjoittelun määrä neuvojakoulutuksessa 2 op=54h.
  • Jäsenyys: Hakijan tulee olla Suomen seksologisen seuran jäsen vähintään yhden (1) vuoden ajan ennen auktorisointia. Jäsenyyden alkamispäivän voi tarkastaa Membookista omalta sivulta Jäsenyys-välilehdeltä. Ohjeita Membookin käyttöön löydät täältä.
  • Auktorisointihakemus täytetään Membookissa. Valitse ensin yläreunasta yhteisösi: Suomen Seksologinen Seura ja tämän jälkeen Lisätiedot-välilehdeltä kohta Seksuaalineuvojien ja kasvattajien auktorisointi. Seksologia taso 1.
  • Tarvittaessa ole laskutukseen liittyvissä asioissa yhteydessä: office@fias.fi.

Hakumenettely

Auktorisointia haetaan täyttämällä Membookissa oleva hakemuslomake ja lähettämällä skannatut alla luetellut liitteet sähköpostilla: neuvoja.auktorisointi@fias.fi. Auktorisointihakemus täytetään Membookissa Lisätiedot-välilehdellä. Kohdassa Seksuaalineuvojien ja kasvattajien auktorisointi. Seksologia taso 1. Auktorisointia voi hakea kaksi kertaa vuodessa 31.3. sekä 30.8. mennessä. Puutteellisia hakemuksia ei käsitellä. Auktorisointia voi hakea milloin tahansa, kun auktorisointivaatimukset täyttyvät.

Liitteeksi tarvitaan seuraavat asiakirjat:

• tutkintotodistukset
  • todistus seksuaalineuvojakoulutuksesta
  • todistukset saadusta työnohjauksesta

Lisäksi jäsenmaksu tulee näkyä Membookissa maksettuna. Omia jäsenmaksujasi voit seurata Membookissa omat laskut-välilehdeltä.

Maksut

Auktorisointimaksu on 100 euroa. Maksu lähetetään sinulle kuukauden kuluessa siitä, kun auktorisointi on myönnetty. Lasku tulee sähköpostiisi jäsenrekisteri Membookin kautta.

Nimike ja diplomi

Auktorisoitu henkilö saa käyttää nimikettä auktorisoitu seksuaalineuvoja (SSS). Hänelle lähetetään diplomi sähköisesti, kun seuran jäsenyys on varmistettu ja auktorisointimaksu suoritettu.

Om ni har frågor på svenska ni kan gärna kontakta:

office@fias.fi