Koulutusta etsiessäsi muista tarkistaa, että opinnot noudattavat NACS:n (The Nordic Association of Clinical Sexology) seksologian perusopinnoille (Basic Sexology) asettamia koulutustavoitteita ja antavat mahdollisuuden hakea Suomen Seksologiselta seuralta seksuaalineuvojan auktorisointia. Auktorisointi edellyttää 16 h työnohjausta.

Kouluttajasi on velvollinen kertomaan täyttääkö koulutus auktorisointivaatimukset ennen koulutuksen aloittamista.

Seksologian alan koulutusta järjestävät Suomessa mm. seuraavat tahot:

Hyria

Hyria tarjoaa seksologian koulutusta seksuaalineuvontaan ja seksuaaliterapiaan. Sivuilta näet seuraavat koulutustarjonnat.

Hämeen kesäyliopisto

Hämeen kesäyliopistossa on alkamassa keväällä 2022 seksuaalineuvoja-koulutus. Tässä linkki ennakkotietoon;

Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu tarjoaa seksologian ja seksuaaliterveyden edistämisen koulutusta. Lisätietoja ja koulutuskalenteri.

Jyväskylän kesäyliopisto, Jyväskylä
Kuopion kesäyliopisto, Kuopio

Lapin kesäyliopisto
Lapin kesäyliopisto järjestää tutkintoon johtavaa koulutusta, avoimen korkeakoulun opetusta ja ammatillista täydennyskoulutusta.  Lisätiedot sosiaali- ja terveysalan koulutuksista.

Metropolia ammattikorkeakoulu
Metropolia ammattikorkeakoulu tarjoaa seksologian ja seksuaaliterveyden edistämisen koulutusta. Lisätietoja ja koulutuskalenteri.

Peräpohjolan opisto
Peräpohjolan opisto järjestää sekä tutkintoon johtavaa koulutusta että seksologian ammatillista koulutusta ja kursseja. Lisätiedot ja kurssikalenteri.

Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopistoPohjois-Pohjanmaan kesäyliopisto toimii viidellä paikkakunnalla: Oulussa, Kuusamossa, Pyhäjärvellä, Raahessa ja Ylivieskassa. Mahdollisuus opiskella seksuaalineuvojaksi ja seksuaaliterapeutiksi. Lisätiedot.

Päijät-Hämeen kesäyliopisto
Päijät-Hämeen kesäyliopisto järjestää koulutusta, mahdollisuus opiskella seksuaalineuvojaksi ja seksuaaliterapeutiksi, Lahdessa. Lisätiedot.

Riveria Kesäyliopisto, Joensuu

Savonia-ammattikorkeakoulu
Savonia ammattikorkeakoulu järjestää seksuaalineuvojan ja seksuaaliterapeutin koulutusta. Lisätietoa Savonian koulutuksista.

Tampereen ammattikorkeakoulu
Tampereen ammattikorkeakoulu tarjoaa seksuaalineuvontakoulutusta Tampereen kampuksella. Lisätietoa.

Turun ammattikorkeakoulu järjestää säännöllisesti Seksuaalineuvojan koulutusta. Lisätietoa Turun AMK:n täydennyskoulutuksista

Vuolle Setlementti ry Setlementtiliikkeen arvojen mukaisesti meidän ydintehtävämme on toteuttaa palveluja, joita paikalliset ihmisten tarvitsevat. Tätä tehtävää olemme toteuttaneet erilaisten kurssien, koulutusten, sosiaalisten tukipalveluiden sekä yhteisöllisten toimintojemme kautta alueellamme jo lähes 80 vuotta. https://vuolleoulu.fi/opisto/muu-koulutus/seksuaalineuvojakoulutus-30-op-viikonloppuopinnot/

Väestöliitto
Väestöliiton Terapiapalvelut järjestää seksuaalineuvonta ja-terapiakoulutusta sekä Tunnekeskeisen pariterapian erikoistumiskoulutusta. Lisäksi järjestämme seminaareja, kursseja, ryhmiä ja yleisöluentoja. Ne on suunnattu sosiaali, kasvatus – ja terveysalan ammattilaisille ja opiskelijoille, opettajille, toimittajille, muille järjestöille ja yhteistyökumppaneille sekä suurelle yleisölle. Lisätietoja Väestöliiton koulutuksista

Hyrian seksuaalineuvojaopiskelijat pohtimassa seksuaalineuvojakoulutuksen lähipäivässä omia rooleja suhteissa. Käytimme välineinä eläimiä, joiden kautta kuvattiin omaa roolia. Harjoituksen voi siirtää omiin asiakastilanteisiin tulevana seksuaalineuvojana. Tässä yksi väline, joka toimii niiden perinteisten korttien tilalle tai kaveriksi.